28 dec. 2014

Nyårslöften - hur når du dina mål?

Nyårsafton närmar sig. Den 31:a kommer också tillsammans med nyårslöften om vad som ska uppnås under det kommande året. Det finns olika sätt att lyckas med att uppnå mål. Du har säkert koll på SMART:a mål och har kanske läst om HARD. Här får du ytterligare tips inför en framtida succé.

Psykologen Alexander Rozental som har skrivit boken Dansa på deadline med Lina Wennersten intervjuades i Motdrag. Han berättade om det symboliska värdet i nyårsafton. "man använder skiftet mellan två år som ett sätt att markera att det sker en förändring". "Det blir även enklare för att det är fler som firar nyår och också tänker att börja med en ny vana genom ett nyårslöfte."

Alexander lyfter hinder för att hålla löften:

  1. du har inte planerat tillräckligt
  2. du har inte tänkt igenom hur mycket tid det tar att förändra
  3. du har kvar spår av dina gamla varor
Men det finns inte bara hinder. Det finns också många bra tips för hur du kan lyckas med dina mål. 

Alexanders tips för att lyckas med dina nyårslöften:
(Yes, de är något parafraserade.)
  1. Besluta vad du vill uppnå i verbform t ex dansa samba en gång i veckan.
  2. Satsa tillsamman med dina vänner så att ni kan lyckas tillsammans.
  3. Kom ihåg att det är okej att inte lyckas perfekt, att misslyckas lite är helt OK.
  4. Ta bort spåren av dina gamla vanor t ex 
  5. Klappa dig på axeln längst vägen och fira framgångar löpande.

Jag har ännu inte helt bestämt mina nyårslöften utan kommer nog att göra det på nyårsdagen när jag brukar tänka igenom det gångna året och det kommande. Jag tror att det allra viktigaste för att lyckas med sina mål är att de är väl genomtänkta och att de stämmer överens med vart du verkligen vill komma. Det är lätt att sätta upp nyårslöften slentrianmässigt och så är det inte underligt att de spricker. Jag kommer därför att besluta mig när jag har gjort en större utvärdering. Men hittills har jag funderat över att stå mer på jobbet för att jag sitter så mycket stilla framför datorn. Det är någonting som jag tror kommer att kunna göra stor skillnad för min hälsa. Jag har därför redan föreslagit en pakt med Lina Mattebo som är redaktör på UNF:s medlemstidning Motdrag så vi får se hur det utvecklar sig. Oavsett vad du väljer önskar jag dig lycka till med dina nyårslöften.

Motdrag om nyårslöften och min dagbok där det finns olika idéer för mina mål. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar